Поради психолога, прогнозовані труднощі

Бажане / доцільне  повідомлення     

4.1. Прогнозовані труднощі у виховній роботі вожатого та їх усунення


У виховній діяльності вожатого (вихователя) дитячого оздоровчого закладу мають місце ситуації, які можна спрогнозувати ще до від’їзду у табір. Розглянемо труднощі, виокремленні М.Сисоєвою, як такі, що зустрічаються найчастіше у виховній практиці вожатого.

Прогнозовані труднощі
Вікові особливості
Варіанти вирішення
Молодший вік (6-9 років)
Можуть плакати



Швидка стомлюваність


Дратівливість, туга за домівкою




Безліч питань





Готові пробувати усе на смак


Малята у владі домашніх звичок:
- рано засинають;
- не вміють застеляти постіль;
- розкидають і гублять речі.

Звичка їсти повільно, всухом’ятку




Небезпека травматизму





Втрата інтересу, розсіяна увага


Неуважність, швидке переключення уваги


Копіювання звичок, манери поведінки, лексикона дорослих

Вразливість
Болісно переживають розлуку з родиною



Діти дуже активні



Почуття страху перед невідомістю, боязливість нових обставин, нових людей в оточенні

Допитливість





Підвищений інтерес до усього нового, невідомого

Відсутність навичок самообслуговування






Сімейні звички





Діти демонструють свою сміливість





Велика стомлюваність від одноманітності


Легко відволікаються на будь-який зовнішній подразник

Сліпе наслідування дорослих


Емоційна неврівноваженість
Відвернути увагу цікавими справами, переключити увагу

Потрібно швидше «бігти до фінішу», до результатів у грі, праці

Дати яке-небудь завдання, щоб дитина відчула себе потрібною у даному оточенні


Уважно вислухати і спокійно відповідати, повторюючи стільки разів, скільки необхідно для розуміння

Розповісти дітям про отруйні ягоди, гриби, рослини

Потрібно терпляче привчати до порядку. Проявити особливу увагу ввечері: комусь розповісти казку, комусь заспівати



Стежити за тим, щоб діти з’їдали першу страву. Необхідно звернути увагу на таких дітей і попередити конфліктну ситуацію

Варто уникати надмірних обмежень у дитячій діяльності, заповнюючи життя дітей корисними і потрібними рухами, іграми, змаганнями

Часта зміна видів діяльності



Гра, конкурси, змагання не повинні бути тривалими за часом

Не подавати «дурного»прикладу


З огляду на це, не розповідати казки, історії з поганим кінцем
Середній вік (10-12 років)
Уразливість, підвищена чутливість до несправедливості

Неслухняність, дії «усупереч», постійні суперечки

Паління, гра в карти, спроба спиртного, вживання дорослого лексикона, використання косметики, різноманітні заняття після відбою

Замкнутість, самотність




Поява таємниць: затишні куточки табору, побудова куренів
Полове дозрівання



Прагнення до самостійності


Зовнішній прояв дорослості





Збільшена увага до своїх недоліків



Невгамовна фантазія
Уміти зрозуміти причини. Порівнювати можливості і вимоги

Ставати співучасником, співробітничати

Вести пояснювальну роботу із залученням усіх фахівців; показ кінофільмів



Прагнути переключити увагу, виявити якості, якими підліток міг би пишатися

Знати такі секрети, спільно зберігати їх і розумно використовувати. Проводити ігри з елементами романтики
Підлітковий вік (13-15 років)
Поява кумирів. Конфлікти як з дорослими, так і з однолітками

Замкнутість, агресивність. Чергування поганого і гарного настрою, відхід у себе, життєрадісність і пасивність

Непокора, дії «усупереч», критиканство. Дії випереджають думки

Замкнутість, самотність, надмірна ранимість, дратівливість, інтерес до себе




Надмірна самостійність




Нездійснені мрії
Самоствердження




Розвиток інтересу до протилежної статі, поява нових відчуттів, почуттів, переживань



Прагнення до незалежності, агресивність

Специфічні особливості (прищі, повнота, жирне волосся)





«Звільнення» від батьківської опіки



Мрійливість
Уміння зрозуміти, співробітництво



Пояснити, що це за почуття





Намагатися зрозуміти, допомогти пережити дану ситуацію

В індивідуальній бесіді пояснити, як зробити так, щоб “цього” було менше. У колективній бесіді знаходити кращі якості в таких дітях і виділяти їх

Враховувати це і давати якнайбільше підконтрольної самостійності

Мріяти разом

Наведена таблиця дає загальну картину тих проблем, з якими зустрічається вихователь (вожатий) в дитячому оздоровчому таборі. Доповнимо дану інформацію, а також розглянемо деякі з проблем більш ґрунтовно.
Діти приїжджають в літній табір і, можливо, вперше в житті залишаються на довгий час в умовах поза домом, без батьків. Ця нова обставина може впливати на дітей по-різному. Якщо дитина активна, самостійна, шукає «пригод», то вона буде в таборі намагатися робити те, що дома не могла собі дозволити. Якщо дитина невпевнена у собі, вона сумує за домом, за батьками, спілкуванням. Отже, звідси виникають специфічні завдання у роботі вихователя (вожатого).
Також діти в літньому таборі опиняються у новому збірному колективі. Відбувся розрив старих дружніх зв’язків, діти не знають один одного, у них немає загальних спогадів, ще немає загальних інтересів. І тут створюються угрупування, відбувається формування симпатій і антипатій. На цьому фоні у дітей можуть виникнути проблеми у спілкуванні. Деякі діти замикаються в собі, відчувають себе самотніми.
Отже, якщо дитина перший раз в оздоровчому таборі, то вона потребує більшої уваги до себе. Вихователю (вожатому) треба пам’ятати, що у неї відсутні навички у виконанні режиму дня, вона не прилаштована до самостійного життя, вона повинна ще звикнути до суспільного харчування; до нових порядків. Почуття самотності відчувають як правило, саме такі діти. Якщо дитина не перший раз в оздоровчому таборі, то з нею виникають інші проблеми: вона всезнайка, у неї розкута поведінка, вона пригадує про те, як було минулим літом, постійно порівнює даний табір з іншими, протиставляє себе іншим дітям. З такими дітьми можуть бути проблеми у відношенні сну в тиху годину.
Таким чином, новий збірний колектив сформований.  Вихователю (вожатому) необхідно пам’ятати про те, що у нього можуть виникнути з дітьми різного виду розбіжності і навіть протиріччя й бути готовим до цього. Так, наприклад, треба чекати розбіжностей з питань організації «вільного» часу.
В дитячому оздоровчому таборі, як і в будь-якій сім’ї, можуть виникати різноманітні ситуації, знання про які допоможуть уникнути неприємних наслідків, ускладнень із здоров’ям дітей. Наведемо коротку інформацію з даного питання.
Енурез. Нерідко діти стикаються з цим неприємним явищем в оздоровчому таборі. Роль вихователя (вожатого) полягає в тому, щоб позбавити дитину від бентеження та приниження з боку однолітків. Процедура заміни білизни повинна бути спрацьована так, щоб вихователі (вожаті) справлялися з нею тихо і акуратно.
Проблеми зі сном. По-перше, може з’явитися ходіння під час сну (лунатизм). По-друге, можуть виникнути нічні кошмари, якщо для них маються передумови. Вихователь (вожатий) повинен особливо уважно слідкувати за такими дітьми.
Крадіжки. Коли виявляється, що дитина вкрала що-небудь, з ним слід поговорити, переконати в необхідності повернути предмет і допомогти їй повернути вкрадене з вибаченнями.
Гіперактивність. Гіперактивна дитина імпульсивна, неуважна і занадто активна, бігає взад-вперед, рідко займається одним заняттям або справою. Роль вихователя полягає в захисті дитини від її власних дій, він повинен намагатися, щоб дитина брала участь в звичайній діяльності оздоровчого табору. Це потребує значного контролю. Деякі діти в такому стані потребують втручання лікаря, тому вихователь (вожатий) повинен бути постійно уважним до них.
Сум за домівкою. Найбільш часто діти сумують за своїми батьками, друзями або домашніми тваринами, стають плаксивими і падають духом. Ми вже говорили про це явище. Додамо, що заняття дітей діяльністю, яка дозволяє знайти друзів або забути про дім – один зі способів вирішення проблеми. В деяких випадках вихователь (вожатий) повинен проконсультуватися щодо цього питання з директором оздоровчого табору.
Суїцидальна поведінка. Суспільство занепокоєне суїцидальною поведінкою підлітків. Вихователям (вожатим) слід навчитися розпізнавати ознаки депресії, уловлювати симптоми поведінки, яка часто передує такому явищу. Будь-яка спроба суїциду повинна розглядатися зі всією серйозністю, в той же час обережно, і не тільки вихователем (вожатим), але й адміністративним персоналом, психологом.
Сексуальна поведінка. Підлітки часто находять оздоровчий табір зручним для сексуальної поведінки, коли вони знаходяться в постійному контакті з однолітками поза домашнього оточення. Така поведінка може бути агресивно-гетеросексуальною або навіть гомосексуальною за природою, явною або прихованою. Важливо говорити про статеві стосунки відверто, без моралізму, але і зі всією тактовністю й чистотою.
Образа, що супроводжується нанесенням тілесних пошкоджень. У таборі в дітей часто виявляється така поведінка, яка була прихована в домашньому середовищі. Ознаки жорстокого поводження з дітьми можуть бути помічені вихователями (вожатими), наприклад, наявність незвичних синяків або шрамів тощо при огляді дітей, при заміні одягу або в душі. Це повинно стати предметом обговорення з медичною сестрою або з директором оздоровчого табору. Слід не допускати таких обговорень в колективі, з друзями – як своїми, так і з друзями дитини.
Ознаки сексуальної образи менш помітні. Деякі ознаки ідентифіковані американськими спеціалістами Армандом і Беверлі Боллами. Наводимо їх:
– зміна поведінки, крайні перепади настрою, відхід у себе, страх або підвищена плаксивість;
– діти мочаться в ліжко, їх переслідують кошмари, страх при відході до сну або надіванні перед сном додаткового одягу;
– незвична сексуальна активність або яскраво виражений інтерес до сексуальних питань для віку, не відповідного цьому;
– перехід до байдужої поведінки;
– страх окремих місць, людей або видів діяльності, особливо якщо вони залишаються наодинці з деякими людьми;
– біль, короста, кровотеча, вологість деяких місць тіла;
– жорстоке поводження з тваринами.
Хімічне отруєння. Оздоровчий табір не ізольований від навколишнього світу, тому до нього можуть приноситися спиртні напої, тютюн або наркотики для індивідуального застосування або спільного використання дітьми (або персоналом). Усі випадки застосування дітьми наркотиків повинні негайно ставати відомими адміністрації і медичним працівникам. Необхідно залучити всі можливі заходи щодо припинення розповсюдження й застосування спиртних напоїв, наркотиків.
Вандалізм. Явище, коли особиста або табірна власність знищується дітьми. Це ознака серйозних проблем. Необхідно діяти так, щоб не тільки допомогти дітям знайти розуміння їх провини, але й залучити їх до участі в відновленні або заміні знищених речей.
Стрес. Роль вихователя (вожатого) оздоровчого табору полягає в тому, щоб звільнити дітей від стресів, і самому не створювати стресових ситуацій.
Якщо в загоні є діти з різними комплексами, фізичними вадами, хронічними неінфекційними захворюваннями, то необхідно допомогти їм адаптуватися в новому оточенні, виконуючи визначені правила:
       не виділяти недолік дитини;
       не опікувати дитину, давати їй жити повноцінним життям в колективі;
       вести індивідуальні бесіди як у загоні, так і з самою дитиною;
       помічати, коли дитині важко, не випускати її з поля зору.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Обов'язки вожатого

Підготовка до роботи у таборі, корисні посилання, техніка безпеки